Blogs

Beweeg tips voor ouderen

🟢 Tips:◾Fiets of loop naar je afspraak.Probeer er een gewoonte van te maken om naar een afspraak, vriend of vriendin te fietsen of te lopen. Ben je nog super vitaal? Probeer eens rustig te joggen! Bouw het wel rustig op en denk om de knieën.◾Neem de trap.Neem in plaats van de lift de trap en probeer hier een gewoonte van te maken. Op deze manier kun je toch je beenspieren trainen en krijg je net wat extra cardio!◾Versterk je spieren met een stabiliteitsbal.Door een grote fitnessbal te gebruiken moet je lichaam spieren aan het werk zetten. Omdat de bal geen rug ondersteuning geeft, helpt hij je een juiste houding aan te nemen en je wervelkolom uit te lijnen, terwijl je lichaam ondertussen constant aan het werk is om zichzelf in balans te houden.◾Rekken en strekken.Je kunt bijvoorbeeld opstaan en proberen je tenen aan te raken, of al zittend je armen zo ver mogelijk uitstrekken. Kost weinig tijd en makkelijk op te bouwen.🟢 Oefeningen die je snel thuis makkelijk kan doen:◾Buik aanspannen:Span je buikspieren gedurende 30 tot 60 seconden aan en adem goed door je neus. Hetzelfde kun je doen met je bilspieren.◾Benen liften:Ga rechtop zitten op een stoel. Strek je linkerbeen en lift deze omhoog. Herhaal dit 30 secondes. Doe daarna hetzelfde met je rechterbeen.◾Knieën optrekken:Trek je knieën zo hoog en snel mogelijk op en herhaal dit zo lang mogelijk. Dit is een goede cardio oefening.◾Wallsit (muurzit):Ga met je rug tegen een muur staan en zak door je knieën tot je 90 graden zit. Begin met 30 seconden en probeer het steeds op te bouwen. Zet wel een stoeltje onder je billen om jezelf weer op te vangen.◾Lunges:Ga rechtop staan, zet een stap vooruit en zak dan diep door je voorste knie (90 graden). Kom vervolgens omhoog en ga weer recht staan. Herhaal dit vervolgens met je andere been. 12 x per been.✅ Start een trainingsgroep met mensen in je omgeving!Probeer al de oefeningen eens gezamenlijk te doen. Samen sporten is niet alleen leuk, maar maakt het ook makkelijker om het vol te houden. Je houdt elkaar immers verantwoordelijk en gemotiveerd.Succes!! 😉

Lees meer »

Waarom sport jij?

Sporten maakt mij blij. Ik krijg rust in mijn hoofd en heb minder last van stress. Vier keer per week begin ik de dag met een intensieve workout. Hierna heb ik zin in de dag en zit ik bomvol energie en motivatie voor alles wat ik die dag nog moet doen.Sporten geeft mij houvast en structuur in mijn week. Het helpt tegen mijn rugpijn en houdt mijn lijf soepel en fit.Kortom: Door te sporten zit ik lekker in mijn vel. Het levert mij zoveel op! Dit gun ik iedereen! Ik ben heel erg benieuwd wat jou reden is om te gaan sporten en bewegen.Waarom sport jij? Wat houdt jou gemotiveerd? Let me know! 😁

Lees meer »

Samen sporten?

Waarom samen sporten? Een sportmaatje kan zorgen voor meer motivatie, plezier en succes tijdens het sporten:

Lees meer »

de 50 gepasseerd? Fysieke of mentale klachten?

🟢 Iedereen is geschikt voor Menno Mulder Personal Training, want iedereen moet kunnen sporten hoe dan ook.▪️ Voornamelijk wil ik mij focussen op de ouderen. Tijdens mijn studie heb ik mijn senioren diploma’s behaald voor sport en ik vind het heel erg leuk om met deze doelgroep te werken.▪️ Daarnaast help ik graag de 'onderbelichte doelgroep'. Menno Mulder Personal Training richt zich voornamelijk op mensen met lichamelijke of fysieke ongemakken. Mensen die juist de begeleiding extra hard nodig hebben.▪️ Denk hierbij aan bijvoorbeeld een zwakke knie, nieuwe heup, last van de pols, chronische pijn, een fysieke of mentale beperking. Of ben je geen fan van een sportschool? Ik heb graag de aandacht voor jou en kom naar je toe!▪️ Ik wil mij graag inzetten voor jou en je helpen met het verbeteren van je gezondheid. Ik werk met mensen van de leeftijd 20 tot wel 93 jaar! Zoals ik al zei iedereen moet kunnen sporten ongeacht de leeftijd en fysieke/mentale staat. Dat is waar ik voor sta!▪️ We trainen 1 op 1 waardoor er geen afleidingen zijn en ik alle 100% aandacht voor jou heb. Ik neem de tijd voor je, eerst even een bakje koffie om te kijken hoe het met je gaat.▪️ Ik werk met een persoonlijke aanpak die bij jou past. Ik kijk hier goed naar en maak hier de tijd voor. Met de focus op welzijn in plaats van alleen fysieke resultaten. Bewegen is voor iedereen mogelijk! Sporten moet op een leuke en gezonde manier gedaan worden.🟢 Ben je benieuwd hoe dit in zijn werking gaat? Wat ik voor je kan doen? Hoe de training eruit gaat zien? Neem dan contact op met mij.

Lees meer »

Wordt je met buiten sporten ziek van de kou?

De winter is begonnen en trainen gebeurt vaak onder koude en natte omstandigheden. Natuurlijk valt er wat te klagen nu het erg koud is maar weet ook dat de kou veel voordelen heeft voor je gezondheid:▪️ Je bent scherper en hebt meer focus.▪️ Buiten is meer zuurstof dan binnen.▪️ Je hart hoeft minder hard te werken omdat het lichaam minder opwarmt, de hartbelasting is dus lager.▪️ Over het algemeen door de koude temperatuur ga je beter presteren.▪️ Kou bestrijdt wit vet, een ongezond type vet dat onder meer hart en vaatziekten kan veroorzaken.Als je rond het vriespunt sport, veranderd je lichaam dit soort type vet in het gezonde bruine vet.Conclusie: ⬇️Nee, je wordt niet ziek. Naarmate je meerdere keren met de kou hebt gesport zul je merken hoeveel voordelen het jou gaat opbrengen!Je voelt je beter, je bent juist minder snel ziek, (BELANGRIJK) minder last van chronische klachten, je stofwisseling verbetert en vooral je voelt je blijer en hebt minder last van negatieve gedachtes.Je kunt de kou opnemen en aanpassen in het trainingsprogramma. Je hebt geen garantie met de kou, maar je bouwt wel ervaring op hoe met kou om te gaan.Probeer het een keer uit en je zult merken hoe fijn het uiteindelijk is om lekker in de kou te sporten.▪️ Heb je hier hulp bij nodig? Ik help je graag een keer bij een gratis proeftraining.

Lees meer »

Wat is een Hiit training en wat zijn hier de voordelen van?

HIIT is een intensieve manier van trainen van 20 tot ongeveer 60 minuten. In deze training ervaar je zeer intensieve inspanningen die je afwisselt met pauzes van enkele seconden. Ik gebruik veel variatie in de trainingen zowel kracht als cardio. Hierdoor blijft het leuk en uitdagend.Voordelen:Je wordt er fitter door, de conditie van je hart, bloedvaten en longen verbetert, bloedwaarden (zoals bloeddruk en cholesterol) verbeteren en HIIT kan je helpen om af te vallen.Conclusie:Een korte intensieve training waarin je veel voordelen uit haalt en voor iedereen haalbaar is qua tijd en niveau.Door al 1x in de week een 30 minuten hiit training te doen, kun je al veel winst behalen voor je gezondheid. Je hoeft dus niet 3x per week anderhalf uur naar de sportschool.Een HIIT van 20 minuten kan je hetzelfde resultaat geven als bijvoorbeeld een duurtraining van anderhalf uur.De mensen die zeggen dat ze geen tijd hebben om te sporten, begin met de Hiit trainingen en je zult ervaren dat kort en intensief trainen goed vol te houden is en ook haalbaar is qua tijd.Ben jij benieuwd hoe je een Hiit training thuis kan doen? Neem dan contact met mij op.

Lees meer »

Last van psychische klachten?

Regelmatig bewegen vermindert psychische klachten, zoals depressiviteit en angstgevoelens. Daarnaast blijkt meedoen aan bijvoorbeeld een teamsport een positief verband te hebben met de sociale gezondheid.

Lees meer »